Det perfekte match
25. september 2018

I Holstebro behøver du ikke vælge mellem shopping i city eller i centret som i andre byer. Du får begge dele samlet ét sted. Det er en vigtig nøgle til succes for Nørreport Centret- og for hele byens handelsliv, vurderer dansk retailekspert. 

 

Trendforskeren er ikke i tvivl. Der er især én væsentlig årsag til, at etableringen et shoppingcenter i Holstebro for 40 år siden blev en gevinst for hele byens handelsliv: Nørreport Centret blev placeret i forlængelse af byens eksisterende gågadesystem.

 

– På den måde kom centret ikke til at dele byen og handelslivet i to portioner, som man har set i mange andre byer. Nørreport Centret er blevet en integreret del af hele handelslivet i byen, siger Louise Byg Kongsholm, trendforsker og direktør i trendforskningsbureauet PEJ Gruppen.

 

Hun har gennem mere end et årti fulgt udviklingen i den danske og internationale retailbranche og har netop sammen med digital rådgiver Martin Michael Frederiksen udgivet den anmelderroste bog ”Total Ret@il”, som handler om fremtidens detailhandel på tværs af salgskanaler.

 

– I Holstebro behøver man ikke vælge, om man vil shoppe det ene eller det andet sted. De samme forbrugere kan få fordelene af begge shoppingformer.

 

Full service koncepter

 

Ifølge trendforskeren handler shopping i et center om flere ting; som blandt andet tag over hovedet, adgang til et varieret udbud af butikker, gratis parkering, adgang til toiletter og til spisesteder, og så rummer de fleste shoppingcentre også en større fødevarehandel:

 

– På den måde er et shoppingcenter et full-service koncept, som tiltaler flere målgrupper. For eksempel de unge og børnefamilierne, fordi det er nemt og bekvemt. Nørreport Centret er tilmed størrelsesmæssigt overskueligt, som gør det til et hyggeligt bycenter. Det er en hygge, som de gigantiske shoppingcentre placeret i udkanten af andre byer kæmper hårdt for at skabe, siger Louise Byg Kongsholm.

 

I Nørreport Centret finder kunderne også tilbud som fitnesscenter, tandlæge og fodklinik. Samtidig kan kunderne forfølge den hyggelige atmosfære fra centret lige udenfor døren i Holstebros netværk af gågader.

 

Fremtidens centre

 

– Den synergi har været vigtig for udviklingen af både Nørreport Centret og handelslivet i gågaderne i Holstebro. Flere andre danske handelsbyer med shoppingcentre har oplevet, at den ene part taber omsætningsmæssigt terræn på bekostning af den anden, og det kan give et målgruppemæssigt gap i en handelsby, vurderer Louise Byg Kongsholm, der på det generelle plan godt tør kigge i krystalkuglen i forhold til fremtidsperspektiverne for shoppingcentre:

 

– I forhold til handel har centrene en fordel netop på grund af full-service-konceptet. Her samles flere og flere funktioner, som gør det attraktivt og nemt for forbrugerne. For eksempel pick-up-services for postpakker. Men kunderne er krævende og søger både efter convenience og oplevelser, så det betyder, at centrene skal udvikle sig konceptmæssigt. Det kunne for eksempel være ved at skabe klassiske markedspladser – måske udendørs – som hyggelige oaser med boder og lokale råvarer, så det bedste fra flere verdener samles et sted, lyder et forslag fra Louise Byg Kongsholm.

 

Af Jette Aaes

Relaterede artikler
Se alle artikler